تحقیق تأثير آموزش مهارت هاي زندگي در سلامت روان افراد
تحقیق تأثير آموزش مهارت هاي زندگي در سلامت روان افراد|50481136|xiw
مقدمـه
روان شناسان در دهه هاي اخير در بررسي اختلالات رفتاري و انحرافات به اين نتيجه رسيده اند كه بسياري از اختلالات و آسيب ها در ناتواني افراد در تحليل صحيح و مناسب از خود و موقعيت خويش ، عدم احساس كنترل ، و كفايت شخصي جهت رويارويي با موقعيت هاي دشوار و عدم آمادگي براي حل مشكلات و مسائل زندگي به شيوه مناسب ، ريشه دارد . بنابراين با توجه به تغييرات و پيچيدگي هاي روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعي ، آماده سازي افراد به خصوص نسل جوان جهت رويارويي با موقعيت هاي دشوار امري ضروري به نظر مي رسد . در همين راستا روان شناسان با حمايت سازمان هاي ملي و بين المللي ، جهت پيشگيري از بيماريهاي رواني و ناهنجاريهاي اجتماعي آموزش مهارت هاي زندگي را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند . ( طارميان و همكاران 1378 ، ص 14 )
آنچه امروزه تحت عنوان مهارت هاي زندگي مشهود است تنها حاصل كار پژوهشگران عصر حاضر نيست بلكه بسياري از اين مهارتها در لابلاي تعاليم الهي بخصوص در قرآن و احاديث معصومين بيان شده است . به طوري كه تلاش براي برقراري ارتباط مفيد و مؤثر با ديگران ، خودشناسي و توجه به ارزشها كه از فصول اساسي درس مهارتهاي زندگي است به كرات در قرآن ، نهج البلاغه ، و صحيفه سجاديه و احاديث منقول از ساير معصومين مورد تأكيد قرار گرفته است . ( همان منبع ص 45 )
هدف اصلي سازمان بهداشت جهاني از ايجاد طرح مهارت هاي زندگي در زمينه بهداشت رواني اين است كه جوامع مختلف در سطوح جهان نسبت به گسترش ، به كارگيري و ارزيابي برنامه آموزش مهارتهاي زندگي را متمركز بر رشد توانائي هاي رواني مانند حل مسئله ، مقابله با هيجانات ، خود آگاهي ، سازگاري اجتماعي و كنترل استرس بين كودكان و نوجوانان است اقدام نمايند . ( ناستاسيا 1998 مقاله )
با توجه به نقش مهم مدارس در تأمين بهداشت رواني دانش آموزان ، برنامه آموزش مهارتهاي زندگي روش مؤثري در جهت رشد شخصيت سالم دانش آموزان و تأمين و حفظ بهداشت رواني دانش آموزان تلقي مي شود . به اين ترتيب مدارس به جاي اين كه تنها بر افزايش عملكرد تحصيلي دانش آموزان تمركز نمايند بايد بر تأمين و حفظ روان آنان نيز تأكيد نمايند و اقدامات لازم را به منظور تحقق هدف مذكور انجام دهند چرا كه اگر هدف فوق تحقق يابد بسياري از مشكلات تحصيلي و آموزشگاهي نيز خود به خود كاهش مي يابند . ( همان منبع )
بيـان مسئله و سـؤالات پـژوهش
رشد انسان در زمينه هاي رواني ، اجتماعي ، جسماني ، جنسي ، شغلي ، شناختي ، الگو ( خود ) اخلاقي و عاطفي صورت مي گيرد هر يك از زمينه ها نيازمند مهارت و توانايي مي باشد . در واقع مي توان گفت كه تكامل مراحل رشدي وابسته به مهارتهاي زندگي است . زماني كه افراد مهارت هاي زندگي اساسي را كسب نمايند در عملكرد بهينه خود پيشرفت مي كنند . آموزش مهارتهاي زندگي نقش اساسي را در بهداشت رواني ايفا مي كند و البته زماني كه در يك مقطع رشدي مناسب ارائه شود نقش برجسته تري خواهد داشت . به طور تعيين مي توان گفت كه بسياري از نوروزها و سايكوزها ناشي از نقص در رشد مهارت هاي زندگي اساسي است . در واقع آموزش مهارت هاي زندگي نقش درماني دارد . ( گتيتر ، گازدا و داردن ، 1996 مقاله )
همان گونه كه بروكز ( 1984 ) اشاره كرده است رويكرد مهارت هاي زندگي يك چهارچوب سازمان يافته اي را براي مراكز مشاوره و بهداشت رواني فراهم مي كند و يك عنصر آموزشي يكسوي و مهم براي مدارس ابتدايي و دبيرستان مي باشد .
حال با در نظر گرفتن هدف كلي اين پژوهش سئوالاتي در همين راستا مطرح مي شوند :
- آيا بين افسردگي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آيا بين شكايات جسماني كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آيا بين وسواس ـ اجبار كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آيا بين حساسيت در روابط بين فردي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آيا بين اضطراب كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آيا بين پرخاشگري كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آيا بين خوبي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آيا بين افكار پارانوئيدي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آيا بين روان پريشي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
- آيا بين سلامت روان كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد ؟
اهميـت و ضـرورت پـژوهش
امروزه در سراسر جهان بر اهميت بهداشت رواني تأكيد مي شود و روز به روز با انجام تحقيقات وسيع و گوناگون اهميت و نقش آن در زندگي فردي . اجتماعي آشكارتر مي گردد. به طوري كه سال 2001 ميلادي از طرف سازمان بهداشت جهاني ، تحت عنوان سال جهاني « بهداشت رواني » اعلام گرديد . سازمان مذكور در اين سال شعار « غفلت بس است ، مراقبت كنيم » را جهت آشكارتر ساختن موضوع مطرح نمود . ( سازمان بهداشت جهاني ، 2001 )
اين امر نشان دهنده آن است كه بهداشت رواني موضوعي است كه بايد در سطح جهان مورد توجه قرار گيرد يكي از دلايلي كه در اهميت اين موضوع مطرح است ، شيوع روزافزون ابتلاء به انواع اختلالات رواني در سطح جهان است و دليل مهم ديگر آن ، اهميت و ضرورت پيشگيري از بيماري هاي رواني است مي توان گفت عمده ترين هدف بهداشت رواني پيشگيري است و از سه نوع پيشگيري كه در بهداشت رواني مطرح مي شود پيشگيري اوليه مورد توجه بيشتري قرار دارد . در پيشگيري اوليه جمعيت سالم در جامعه مورد نظر است و تمام اقداماتي كه در اين حيطي صورت مي گيرد در جهت آمادع سازي افراد و فراهم نمودن شرايط مناسب براي زندگي سالم از تماكمي جنبه هاي جسماني ، رواني ، اجتماعي مي باشد . بنابراين هدف ، افزايش آمادگي و توانايي افراد در برخورد صحيح و مناسب با رويدادهاي زندگي مي باشد .
حسيني ( 1378 ) معتقد است آموزش ، اساسي ترين روش پيشگيري اوليه است . از طرفي ديگر مهمترين و مؤثرترين دوره سني جهت آموزش پيشگيرانه ، دوره نوجواني است .
پژوهش ها نشان مي دهند كه آموزش مهارت هاي زندگي به ارتقاء بهداشت رواني كودكان و نوجوانان در ابعاد مختلف زندگي كمك مي كند و از اساسي ترين برنامه هاي پيشگيرانه در سطح اوليه به شمار مي رود .
سلامتي بخش اصلي يك زندگي شاد است و مدارس نقش مهمي در آگاه ساختن نوجوانان پيرامون مسائل بهداشتي و سلامتي و آموزش علوم زندگي به آنان دارد.
امروزه علي رغم ايجاد تغييرات عميق فرهنگي و تغيير در شيوه هاي زندگي ، بسياري از افراد در رويارويي با مسائل زندگي فاقد توانايي هاي لازم و اساسي هستند و همين امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشكلات زندگي روزمره و مقتضيات آن آسيب پذير ساخته است . پژوهش ها بي شمار نشان داده اند كه بسياري از مشكلات بهداشتي و اختلالات رواني ـ عاطفي ريشه هاي رواني ـ اجتماعي دارند . براي مثال ، پژوهش در زمنيه اعتياد و سوء مصرف مواد نشان داده است كه سه عامل مرتبط با سوء مصرف مواد عبارتند از : عزت نفس ضعيف ، ناتواني در بيان احساسات و فقدان مهارت هاي ارتباطي . همچنين پژوهش ها نشان داده اند كه بين خود كارآمدي ضعيف و مصرف سيگار و الكل ، سوء مصرف مواد ، رفتارهاي مخاطره آميز و ضعيف عملكرد شناختي رابطه معنا داري وجود دارد و مطالعات نشان داده اند كه ارتقاء مهارت هاي مقابله اي و توانايي هاي رواني اجتماعي در بهبود زندگي بسيار مؤثر است . توانايي هاي رواني ـ اجتماعي عبارتست از آن گروه توانايي ها كه فرد را براي مقابله مؤثر و پرداختن به كشمكش ها و موقعيت هاي زندگي ياري مي كند اين توانايي ها فرد را قادر مي سازد تا در رابطه با ساير انسان ها ، جامعه ، فرهنگ و محيط خود مثبت و سازگارانه عمل كند و سلامت رواني خود را تأمين نمايند . ( خاني ، 1380 ص 19 )
مهارتهاي زندگي در جهت ارتقاي توانايي هاي رواني ـ اجتماعي هستند و در نتيجه سلامت رواني ، جسماني و اجتماعي را تأمين مي كند . آموزش مهارتهاي زندگي فرد را قادر مي سازد تا دانش ، ارزشها و نگرش هاي خود را به تواناي هاي بالفعل تبديل كند . بدين معنا كه فرد بداند چه كاري بايد انجام دهد و چگونه آن را انجام دهد . مهارت هاي زندگي منجر به انگيزه در رفتار سالم مي شود . همچنين بر احساس فرد از خود و ديگران و همچنين ادراك ديگران از وي مؤثر است . در ضمن منجر به افزايش اعتماد به نفس مي شود بنابراين به طور كلي مي توان گفت كه منجر به افزايش سلامت روان افراد مي شود و در پيشگيري از بيماريهاي رواني و مشكلات رفتاري نقش مؤثري دارد . ( نوري و خاني ، 1377 ص 25 )
فرضيـه هـا
- بين افسردگي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
- بين شكايات جسماني كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
- بين وسواس ـ اجبار كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
- بين حساسيت در روابط بين فردي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
- بين اضطراب كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
- بين پرخاشگري كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
- بين خوبي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
- بيم افكار پارانوئيدي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
- بين روان پريشي كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
- بين سلامت رواني كساني كه آموزش مهارت زندگي را ديده اند با آن هايي كه اين آموزش ها را نديده اند تفاوت وجود دارد .
تعـاريف علمي و عمليـاتي متغيرهـاي پـژوهش
تعريف علمي و عملياتي مهارتهاي زندگي
« موريس ، اي ، الياس » از دانشگاه راجرز در آمريكا و مؤلف كتاب « تصميم گيري اجتماعي و رشد مهارتهاي زندگي مفهوم عامي از مهارت هاي زندگي ارائه مي دهد . « مهارت هاي زندگي يعني ايجاد روابط بين فردي مناسب و مؤثر ، انجام مسئوليت هاي اجتماعي، انجام تصميم گيري هاي صحيح ، حل تعارض ها و كشمكش ها بدون توسط به اعمالي كه به خود يا ديگران صدمه مي زنند . ( نوري و خاني ، 1377 ص 16 )
در پژوهش حاضر منظور از مهارت هاي زندگي ، آموزش هايي است كه در اين مراكز به افراد در زمينه هاي تفكر مثبت ، تفكر خلاق ، ازدواج ، تصميم گيري ، تفكر نقاد ، اضطراب ، افسردگي داده مي شود .
تعريف علمي و عملياتي سلامت روان
فرهنگ بزرگ روانشناسي لاروس بهداشت رواني را چنين تعريف مي كند : استعداد روان براي هماهنگ ، خوشايند و مؤثر كاركردن ، در موقعيت هاي دشوار ، انعطاف پذير بودن و براي بازيابي تعادل خويش ، توانايي داشتن . ( گنجي ، 1379 ص 9 )
و يا سازمان بهداشت جهاني ( WHO ) بهداشت رواني را چنين تعريف مي كند ، بهداشت رواني در درون مفهوم كلي بهداشت جاي مي گيرد و بهداشت معني توانايي كامل براي ايفاي نقش هاي اجتماعي ، رواني و جسمي ، بهداشت تنها نبود بيماري يا عقب ماندگي نيست . ( گنجي 1379 ، ص 9 )
در پژوهش حاضر سلامت روان توسط پرسشنامه 90ـ Scl سنجيده مي شود پس منظور از سلامت روان نمره اي است كه آزمودني در آزمون 90ـ Scl مي گيرد.
شامل ورد 58 صفحه ای
پاورپوینت انتقال حرارت در بستر روان
- این پروژه یک پاورپوینت کامل بررسی انتقال حرارت در بستر روان است.
پرسشنامه بهزیستی روان شناختی (ریف)
- دانلود فایل کامل پرسشنامه بهزیستی روان شناختی (ریف) دارای 9 صفحه و با فرمت ورد و قابل ویرایش می باشد. توضیحی از پرسشنامه: در سال 2012 کلانتر کوشه و نواربافی در جمعیت 860 نفری پرسشنامه روانشناختی ریف را هنجاریابی نمودند که آلفای گزارش شده برای کل 92/
تحقیق بررسي و مقايسه نگرش مردان و زنان مجرد معلول نسبت به ازدواج با افراد سالم
- دانلود تحقیق با موضوع بررسي و مقايسه نگرش مردان و زنان مجرد معلول نسبت به ازدواج با افراد سالم ، در قالب Word و در 91 صفحه قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق : چكيده از آنجائي كه ازدواج يك امر مسلم و حياتي براي انسانها مي باشد، بنابراين، بدون استثنا معلو
ردیابی افراد در شبکه های اجتماعی
- ردیابی افراد در تمامی شبکه های اجتماعی بهترین آموزش ردیابی افراد در تمامی شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام آموزشی اختصاصی و نایاب در تمام اینترنت بدون نیاز به هیچ امکاناتی!! بدون نیاز به جی پی اس!! بدون نیاز به اجازه!! بدون ارسال پیامک!! بدون نصب برنا
آموزش کامل نرم افزار HD2013 تابلو روان
- * اموزش کامل و تصویری نرم افزار HD 2013برای تابلو روان ال ای دی* * نرم افزار HD2013 مانند نرم افزار HD2014 میباشد. ** کاملا تصویری و با توضیحات کامل جهت تغییر برنامه تابلو روان ال ای دی
تحقیق بررسي تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان و منبع كنترل نوجوانان
- دانلود تحقیق در مورد بررسي تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان و منبع كنترل نوجوانان، در قالب word و در 100 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق: بيان مسأله: تغييرات ناگهاني و گستردهاي كه در جنبههاي جسماني، رواني و اجتماعي زندگي نوجوان ايجاد
تاثیر ورزش در سلامت روان
- علم پزشكی علاوه بر معاینات و تجویز داروها و اعمال جراحی كه در مورد بیماریهای مختلف انجام میدهد، از ورزش نیز به عنوان وسیلهای در جهت بهبود و سلامتی بیماران بهره میبرد. بعضی از پزشكان در مواردی مثل كمخوابی ، كم كردن وزن و ضعفهای عضلانی مثــــــل كمردرد
معرفی و کاربرد افزودنیهای فوق روان کننده در بتن
- مواد فوق روان کننده از دهه 60 میلادی در آلمان و ژاپن بصورت تجاری رواج داشتو در آمریکا از دهه 70 کاربرد آن در صنعتبتن رایج شد . در آن سالها محصولات فشرده سولفوناته ، نفتالین و ملامین، تشکیل دهنده فوق روان کننده ها بود . در ابتدای دهه 80 مواد پایه پلیآ
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی با عنوان بررسی و مقایسهی میزان اضطراب بین دانشجویان رشته روانشناسی عمومی و دانشجویان سایر رشتههای علوم انس
- این تحقیق به منظور بررسی میزان اضطراب بین دانشجویان رشته روانشناسی عمومی و رشتههای دیگر علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراك انجام گردیدبدین منظور تعداد 60 نفر دانشجوی دختر و پسر روان شناسی و رشته های دیگر علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد
پروپوزال تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی
- هدف از این پژوهش بررسی تأثیر دوره کارشناسی بر نگرش دانشجویان نسبت به اینترنت بر اساس مدل IAS می باشد این پژوهش بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات50حجم0/665 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc توضیحات کامل دانلود پروپوزال پایان ن
پاورپوینت مراحل اجرایی ادغام بهداشت روان در PHC
- دانلود مشخصات فایل تعداد صفحات126حجم3215/374 کیلوبایت فرمت فایل اصلیpptx توضیحات کامل دانلود جهت رشته روانپزشکی در قالب 126 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش بیماریهای روانی یکی از بیماریهای شایع درعصر کنونی است سازمان بهدا
تعیین میزان سلامت روان در بین پرستاران شاغل در بیمارستانهای تهران
- دانلود پژوهش تعیین میزان سلامت روان در بین پرستاران شاغل در بیمارستانهای تهران این فایل در قالب Word قابل ویرایش، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی می باشد قالب: Word تعداد صفحات: 92 توضیحات: شرح مختصر: بیماری های روانی از بدو پیدایش بشر وجو
پاورپوینت تاثير حجامت بر روح و روان
- توضیحات: دانلود پاورپوینت با موصوع تاثير حجامت بر روح و روان ، در قالب ppt و در 23 اسلاید، قابل ویرایش. بخشی از متن پاورپوینت: حجامت نقره: اين حجامت در گودى وسط گردن و معمولا براى اطفال در بالغين موجب فراموشى مىشود. ابنسينا در قانون اين نوع حجامت ر
بررسي ارتباط و تاثیر هوش هيجاني بر سلامت رواني افراد جامعه
- فرمت فایل: word تعداد صفحات: 122 با نگاهي به موضوع مورد بررسي و با توجه به پژوهشها و بررسيهايي تا به اميرو انجام گرفته و به ثبت رسيده است احتمالاً ممكن است تفاوت ميان افراد از لحاظ هوش هيجاني با سلاما رواني آنها به بساري از مسائل كه در اينجا گنجانيده
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق سلامت روان شناختی يا سلامت روانی سالمندان (فصل دوم )
- دانلود در 20 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده. مشخصات محصول: توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه توضیحات نظری کام
پیشینه و مبانی نظری سلامت روان در ایران و جهان
- مبانی نظری وپیشینه تحقیق سلامت روان در ایران وجهان فصل دوم پيشينه تحقيق و پايه هاي نظري 1 - 2 پيشينه نظري تحقيق …………………………………………… 11 2 - 1 - 1 مفهوم سلامت روان ………………………………………… 11 2 - 1 - 2 تاريخچه سلامت روان در جهان ………………………………… 12 2 - 1 - 3 تاريخچ
نظریه های هیجان خواهی و بررسی ویژگی های افراد هیجان خواه
- هدف از این پژوهش بیان می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات48حجم174/501 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل پس از تعریف مغهومی هیجان خواهی به بررسی نظریه های هیجان خواهی می پردایم و پس از به تشریح ویژگی های افراد هیجان خواه خواهیم پرداخت. فرد هیجان خو
پاورپوینت انواع اختلالات خلقی و اضطرابی و اختلال خود بیمارانگاری در روان شناسی
- دانلود پاورپوینت با موضوع انواع اختلالات خلقی و اضطرابی و اختلال خود بیمارانگاری در روان شناسی، در قالب pptx و در 70 اسلاید، قابل ویرایش، شامل: مقدمهتعریف اختلال افسردگیاختلال مانیااختلال افسردگی اساسیاختلال دو قطبیاختلالات اضطرابیاضطراب و ترسنظریهه
پاورپوینت با موضوع روانشناسى تربيتى يا روانشناسى پرورشى
- دانلود پاورپوینت با موضوع روانشناسى تربيتى يا روانشناسى پرورشى دارای 271 اسلاید و با فرمت pptx و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد. تعداد اسلاید : 271 اسلاید فرمت فایل: پاورپوینت ppt و قابل ویرایش آماده برای : ارائه ، چ
مقاله بهداشت روان در جمهوری اسلامی ایران
- در 16 صفحه ورد قابل ویرایش بهداشت روان در جمهوری اسلامی ایران دستاوردها و نیازها واژه های كلیدی بهداشت روان، تاریخچه، بلایای طبیعی مقدمه جمهوری اسلامی ایران كشوری پهناور با مساحت بیش از 1648000 كیلومتر مربع است و شامل 28 استان، 282 بخش، 724 قریه، و ب
بررسي نظريه اصالت روان
- تحقيق متشکل از 8 صفحه ، در قالب word قابل ويرايش و اماده پرينت بخشی از محتوا :: در متون اسلامي، روان به عنوان يك واقعيت غير مادي پذيرفته شده، ولي از تفكر و تعمق در چيستي آن نهي شده است. پيدايش روان، به خدا نسبت داده شده است و حيات آن ابدي است. مرگ به
پروپوزال سلامت روان مادران
- با موضوع مقایسه سلامت روان و سازگاری زناشویی مادران کودکان اتیسم و مادران کودکان عادی 5 تا 12 سال شهرستان بندرعباس می باشد مشخصات فایل تعداد صفحات58حجم222/827 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx توضیحات کامل با موضوع مقایسه سلامت روان و سازگاری زناشویی مادرا
دانلود تحقیق بهداشت روان و ازدواج
- فهرست مطالب خانواده صفحه 2 ارزش و اهمیت خانواده صفحه 2 ازدواج و خانواده در اسلام صفحه 5 آثار و فواید ازدواج صفحه 6 بهداشت روان و ازدواج صفحه 9 نتیجه گیری صفحه 12 منابع صفحه 12 ازدواج و بهداشت روانی خانواده اولین واحد تشكیل دهنده اجتماع است. خداوند او
تحقیق روان شناسی تربیت
- دانلود تحقیق با موضوع روان شناسی تربیتی، در قالب word و در 129 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق: واژه ای که بنام «روانشناسی» رواج یافته، ترجمه لغت پسیکولوژی که با تلفظ انگلیسی «سایکولوژی» می باشد که در اصل از دو کلمه یونان